100% Pure natural MORINDA CITRIFOLIA Noni Extract. Pure and deep color, it tastes sour and not sweet. Enzyme Noni or NONI FED, Noni has been recognized by the medical field as an immunization boaster for High Blood, Cancer, Sexuality,Allergy decreed symptoms,Heard Disease, Stroke, Diabetes, Obesity,Hypertension, Sleep Problems,Pressure, Allergic, Digestive, Breathing,Tired, Tiredness, Rheumatism, Brain Function Disorder & kidney.

TANPA CAJ PENGHANTARAN / POSTAGE FREE (Malaysia)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, March 25, 2010

Kurangkan kolestrol untuk jantung sihat

enzimnoni-mengkudu | 7:20 PM |
JIKA anda di antara ribuan rakyat Malaysia yang didiagnosis mempunyai paras kolesterol darah yang tinggi, anda tentunya telah banyak mengetahui tentang kolesterol.

Tetapi, jika anda menganggap bahawa paras kolesterol hanya akan melambung tinggi setelah memakan terlalu banyak daging kambing, maka anda sebenarnya hanya mendapat sebahagian sahaja kebenarannya.

Kolesterol adalah suatu bahan lembut serta melekit yang terdapat secara semula jadi dalam aliran darah serta semua sel tubuh anda. Ia sangat penting kepada tubuh untuk menghasilkan sel-sel membran, hempedu, sesetengah hormon dan juga vitamin D.

Hati anda menghasilkan sebahagian besar kolesterol dalam bilangan yang berbeza. Sumber-sumber luar kolesterol adalah makanan, terutama sekali yang berasaskan haiwan.
Sesetengah jenis makanan yang tidak berasaskan haiwan juga mungkin mengandungi lemak trans yang akan menyebabkan badan anda menghasilkan lebih banyak kolesterol. Makanan yang mengandungi lemak-lemak tepu juga akan meningkatkan kolesterol anda.

Kolesterol dan lemak-lemak lain (juga dikenali sebagai lipid) tidak larut dalam darah dan oleh yang demikian, terpaksa dihantar dari satu sel ke sel-sel yang lain menerusi pengangkut istimewa yang dipanggil lipoprotein.

Berikut merupakan beberapa jenis lipoprotein, tetapi terdapat dua jenis yang utama iaitu:

* Lipoprotein berketumpatan rendah/LDL: Turut dikenali sebagai kolesterol “jahat”, reputasi buruk LDL timbul kerana ia boleh mengenapkan kolesterol pada dinding-dinding saluran darah anda, menyumbat arteri-arteri serta meningkatkan risiko serangan jantung atau strok.

* Lipoprotein berketumpatan tinggi/HDL: HDL yang turut dikenali sebagai kolesterol “baik” akan membawa kolesterol dalam darah kembali ke hati dan kemudiannya akan memproses kolesterol serta mengeluarkannya dari tubuh.

Jenis lemak ketiga adalah trigliserida yang dihasilkan oleh badan anda dan juga yang datang dari makanan. Di samping menyimpan tenaga, trigliserida juga akan bertukar menjadi LDL dan VLDL (lipoprotein berketumpatan sangat rendah).

Kini, paras trigliserida yang tinggi telah diterima sebagai faktor risiko berasingan bagi penyakit arteri koronari. Mereka yang mempunyai paras trigliserida yang tinggi selalunya mempunyai jumlah kolesterol keseluruhan yang tinggi, paras LDL yang tinggi serta paras HDL yang rendah.

Justeru, adalah sangat penting untuk mengekalkan keseimbangan lipid yang sihat. Anda perlu mengekalkan kolesterol LDL pada paras yang rendah (kurang daripada 3.3 mmol/L), HDL yang tinggi (lebih daripada 1.02 mmol/L bagi lelaki dan lebih tinggi daripada 1.3 mmol/L bagi wanita) serta trigliserida yang kurang daripada 1.7 mmol/L.

Kaitan antara kolesterol dan penyakit jantung

Istilah untuk paras kolesterol darah yang tinggi adalah hiperkolesterolemia. Apabila anda mempunyai paras kolesterol yang terlampau tinggi, plak (enapan lemak) akan terbentuk di dalam dinding arteri-arteri.

Enapan ini akan menyempitkan arteri serta menyekat bekalan darah. Proses ini dikenali sebagai aterosklerosis.

Apabila plak-plak ini pecah, mereka akan mengakibatkan pembentukan darah-darah beku yang boleh menyekat pengaliran darah ke jantung lantas menyebabkan anda mendapat serangan jantung.
Jika darah-darah beku menyekat arteri-arteri dalam otak anda yang mungkin telah pun menjadi sempit akibat aterosklerosis, maka anda mungkin akan mendapat strok.

Faktor-faktor risiko

Terdapat beberapa faktor yang boleh menyebabkan kolesterol anda melambung naik seperti tabiat makan tidak sihat, kurang bersenam, darah tinggi, berat badan berlebihan, sejarah keluarga dan merokok.

Diabetes juga merupakan satu faktor risiko kerana paras gula dalam darah yang tinggi akan menyumbang kepada paras trigliserida yang tinggi serta paras HDL yang rendah.

No comments:

Post a Comment